Software

Tuesday, February 28, 2023

Keyboard Handphone Paling Serbaguna

 


Apps GBOARD

1. Kalau nak simpan ayat-ayat penting yang dapat kat Whatsapp /telegram /facebook etc biasanya korang simpan kat mana? Kalau jumpa posting member korang kawin mesti cari kat internet doa pengantin baru kan, padahal sebelum ni korang dah pernah balas komen doa kawin dengan lengkap tapi masalahnya korang tak simpan. 

Jadi macamana kita nak simpan apa-apa ayat yang penting yang mana kita boleh guna balik ayat tu bila bertemu dengan situasi yang sesuai. Contoh anda dah simpan ayat doa orang meninggal dunia, bila anda buka facebook tiba-tiba jumpa posting ada orang meninggal dunia kita tinggal paste sahaja tanpa perlu kita buka aplikasi lain.


2. Kalau korang nak balas whatsapp orang Amerika tapi korang tak tahu nak taip dalam English korang tinggal buka translate dalam keyboard ini taip ayat dalam bahasa Melayu nanti dia terjemahkan dalam bahasa Inggeris & bahasa-bahasa lain dalam dunia ni.


3. Pelbagai emoji ikut situasi yang kita nak. 

4. Jom tengok video ini untuk tahu cara guna dan makluman lanjut.



0 comments:

Post a Comment

Kenapa kita perlu memenuhkan & memberatkan PC dengan software sedangkan kita boleh membuat sesuatu perkara secara online tanpa perlu install sebarang software. Di sini saya senaraikan website yang dapat membantu guru-guru atau yang lain dalam sesuatu tugasan. Semoga Bermanfaat.

Aplikasi di Kelas

Laman Web Kegunaan Guru-guru Malaysia

Laman Web Untuk Guru (Pengkeranian)