Software

Saturday, April 4, 2020

Senarai Bahan & Rancangan Pembelajaran serta pertandingan di rumah secara percuma sempena Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

Di sini saya senaraikan bahan atau rancangan pembelajaran secara percuma yang disediakan samada dari syarikat swasta, badan kerajaan mahupun individu yang boleh kita manfaatkan kepada anak-anak kita di rumah.


1. Pihak Penerbit Oxford Fajar telah sudi memberikan secara percuma akses kepada lembaran kerja secara digital kepada semua murid sehingga 30 April 2020. Semoga para Ibubapa/penjaga memanfaatkan peluang ini.

https://www.oxfordfajar.com.my/highlights/supporting-learning-at-home/61



2. Get FREE 1 MONTH ACCESS to FullAMark, an interactive e-learning portal. Visit www.fullamark.com.my/mco now to know more.



3. Layari pautan : https://cybersafeinschools.my/battlefield

Peluang untuk anak-anak Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah untuk memenangi hadiah besar!

Sangat mudah, hanya 3 langkah-langkah Pertama adalah menonton video dan memahami masalahnya. Kemudian teruskan ke langkah kedua dan berikutnya..


4. Pelantar Portal Pembelajaran Digital KPM boleh diakses menerusi www.moe-dl.edu.my sebarang pertanyaan boleh tanya guru ICT di sekolah masing-masing.



5. Layari www.eduwebtv bagi pembelajaran digital yang dikhususkan kepada murid-murid dan guru-guru http://eduwebtv.moe.edu.my/



6. Students are stuck at home because their schools are closed. We have the solution. Study online. Learning Port Interactive courses in Science, Maths, History, Bahasa Melayu, and English comply with UPSR, PT3 and SPM requirements. And students get to practice lots of questions by accessing the Question Banks. Designed with video animations, mind maps, short notes and games, they will not only enjoy the lessons but also remember what they are studying. Sign up today for a Free 1-month access at: www.learningport.com.my


7. Buku Teks Digital moe-dl.edu.my



8. Jom kita belajar sambil bermain menerusi KPM Play. Satu koleksi permainan Digital berasaskan pendidikan untuk semua : 

Belajar sambil bermain:                                                                                                                            https://sites.google.com/moe-dl.edu.my/bahansumberpdp/home

Panduan muat turun games:   
https://drive.google.com/open?id=1JaczGTEBAET7FcGT77pbxiwAS2uIVujG





9. Ikuti pembelajaran di Ace i-Learn secara percuma di u-Pustaka



10. Perpustakaan Negara Malaysia telah melancarkan 1 site di mana sesiapa sahaja boleh membaca buku secara online di pautan :-  http://www.pnm.elib.com.my/



11. Pembelajaran di pandai https://video.pandai.org/year1/



12. LPPKN berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan. Perlukan khidmat nasihat dan kaunseling?
Muat turun aplikasi seperti grafik yang disertakan. Perlukan maklumat aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh ibubapa dan anak di rumah? Hayati tips yang dikongsikan pihak LPPKN.



13. Hour of Code kembali lagi tahun ini dengan edisi istimewa iaitu HOC Edisi #dudukrumah sempena #PerintahKawalanPergerakan! 
Luangkan sejam sahaja masa anda dan berpeluang untuk mendapatkan sijil pencapaian dan paling BEST: 10 penyertaan bertuah akan memenangi DRON! Jom kita Code sambil #dudukrumah! 
Untuk maklumat lanjut, sila layari https://mydigitalmaker.com/hoc/ Hour of Code  edisi #dudukrumah merupakan satu aktiviti di bawah inisiatif #mydigitalmaker bersama Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dan Minggu Sains Negara.


14. PROGRAM “YOK MASUK KELAS!” 

Anda rindu pada guru anda? 
Anda rindu untuk belajar di kelas?

Sama-sama dengarkan "YOK MASUK KELAS!" bersama-sama dengan cikgu anda semua.

Program ini hasil kerjasama Jabatan Pendidikan Negeri Johor, Jabatan Penyiaran Johor dan JOHOR FM Permata Selatan di saluran radio frekuensi berikut :

101.9fm (Johor Selatan), 
105.3fm (Johor Utara), 
92.1fm (Johor Timur) 



15. SLOT PROGRAM TV PENDIDIKAN DI SALURAN TV OKEY, RADIO TELEVISYEN  
MALAYSIA (RTM)
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) telah bekerjasama untuk memperkenalkan slot Program TV Pendidikan.

Ini adalah satu usaha tambahan kepada siaran EduwebTV yang pada ketika ini dilaksanakan oleh KPM secara web streaming.

Slot tersebut akan mula bersiaran pada hari Isnin, 6 April 2020 menerusi saluran TV Okey, iaitu salah satu daripada saluran RTM. Sebagai permulaan, ianya akan disiarkan selama dua (2) jam setiap hari sepanjang tempoh pelaksanaan PKP.

Waktu siaran adalah pada pukul 9:00 hingga 10:00 pagi dan pukul 1:00 hingga 2:00 petang. 
Jadual rancangan boleh didapati dengan melayari portal rasmi KPM di www.moe.gov.my atau di media sosial rasmi KPM iaitu Facebook, Instagram dan Twitter @KemPendidikan.



16. Jawab Soalan dari Syarikat Buku Pelangi Secara Percuma melalui Frogplay Tanpa Perlu Login ID Frogvle.
Akses pembelajaran khusus untuk Tahun 1 - Tingkatan 5 dalam *Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains* daripada FrogAsia, Pelangi & Teach for Malaysia. *Pastikan anak anda tidak akan ketinggalan dengan pembelajaran sekolah di ytlfoundation.org/belajardarirumah-pengajaran* 📕📗📘

*KUIZ BARU SK, SMK, SJKC & SJKT*. Akses 13,500 lebih kuiz revisi. *Muat turun App FrogPlay Mobile* di telefon/tablet anda. 📲🌟👍🏼

Sumber pembelajaran terkini akan ditambahkan setiap minggu! 🙋🏽‍♂🙋🏻‍♀🙋🏿 

Semua kandungan ini boleh diakses melalui semua jenis rangkaian internet. 📡

Sekiranya anda memerlukan data lebih, sila daftar untuk kad *SIM 40GB PERCUMA daripada YES di ytlfoundation.org/learn* ✅📱📚


Jom join group telegram & whatsapp untuk informasi terkini pembelajaran

https://t.me/sitepdpc

https://chat.whatsapp.com/Bo8HhSJz55EJ4bZ1WbNsvD

2 comments:

  1. KESAKSIAN BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA DARI PERUSAHAAN PINJAMAN DAN TERPERCAYA. Saya bernama Theresia Widiyasari dan saya tinggal di Australia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati karena ada penipu di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena keputusasaan saya, saya dibohongi oleh beberapa pemberi pinjaman online dengan nilai Rp75.890.000. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya yang merupakan seorang polisi merujuk saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang sangat andal bernama DONNAHALL FUNDING LLC yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp950.000.000 dalam 24 Jam tanpa tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: (donnahallfundingllc@gmail.com). Saya menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman karena saya melewati di tangan para pemberi pinjaman palsu.
    Jika Anda memiliki pertanyaan, hubungi saya: {theresiawidiyasari@gmail.com}

    ReplyDelete
  2. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete

Kenapa kita perlu memenuhkan & memberatkan PC dengan software sedangkan kita boleh membuat sesuatu perkara secara online tanpa perlu install sebarang software. Di sini saya senaraikan website yang dapat membantu guru-guru atau yang lain dalam sesuatu tugasan. Semoga Bermanfaat.

Aplikasi di Kelas

Laman Web Kegunaan Guru-guru Malaysia

Laman Web Untuk Guru (Pengkeranian)